Máte skvelý eshop, no napriek tomu jeho návštevnosť, objednávky a tržby stagnujú? Mnohí majitelia internetových obchodov čelia rovnakému problému – bez dostatočnej viditeľnosti vo vyhľadávačoch (Google, Bing, Seznam..) prichádzate o potenciálnych zákazníkov, ktorí by mohli nakúpiť práve u vás.
Každý deň stovky, ak nie tisíce ľudí, hľadajú produkty, ktoré ponúkate, ale váš eshop sa im nezobrazí (teda v prípade, že neponúkate niečo, čo nikto nehľadá). To je nielen strata príležitostí, ale aj ziskov. Ak neviete, ako využiť silu SEO pre váš eshop, konkurencia ostane aj naďalej pred vami a vaša investícia do eshopu nemusí dosiahnuť svoj plný potenciál.
SEO (optimalizácia pre vyhľadávače) je síca náročná disciplína a tiež vyžaduje vysokú investíciu, keď ju však vo vašom internetovom obchode zrealizujete správne, bude mať obrovský prínos nielen na návštevnosť ale aj predaje a počet objednávok na vašom eshope.
Aby sme vám s tým pomohli, pripravili sme si pre vás článok, ktorý sa venuje práve tomu, ako správne urobiť SEO pre eshop, tak aby viedlo k rastu objednávok. Poďme na to.
V tomto článku vychádzam z mojich skúseností – za posledné 4 roky som pomohol navýšiť návštevnosť a predaje na 10-kách eshopov. Napríklad na tomto eshope sme za 16 mesiacov navýšili organickú návštevnosť z 600/mesiac na 7250/mesiac, pričom tržby z organického vyhľadávania narástli o 250%.
SEO však nie je pre každého. Vyžaduje si vyššiu investíciu a niekoľko mesačnú trpezlivosť, kým sa dostavia výsledky. Keď už však získate skvelé pozície na Google, budete z nich získavať návštevnosť a objednávky aj dlhú dobu potom (čo je hlavný rozdiel oproti PPC – pretože, keď reklamu vypnete, stopnete tým aj predaje z reklamy).
1. Nevyhnutná časť – Technické SEO pre eshop
Začneme nudnejšou, no nevyhnutnou témou – technickým SEO. Tejto problematike sme sa však venovali v našom SEO Checkliste: technické SEO, takže nepôjdeme do detailov a rýchlo budeme môcť prejsť na zaujímavejšiu tému týkajúcu sa kľúčových slov, ktoré môžu priamo zvýšiť predaje na vašom eshope.
Najprv však technické SEO v skratke.
Váš eshop musí spĺňať požiadavky z pohľadu technického SEO. Ak má totiž eshop množstvo technických nedostatkov, ktoré napríklad neumožňujú Googlu crawlovať a indexovať web, alebo veľa duplicít, na žiadnych z ďalších spomínaných aspektov SEO pre eshopy nebude záležať.
V rýchlosti spomenieme tie najdôležitejšie technické veci, ktoré by mal eshop spĺňať:
- Eshop musí byť dostupný pre indexovanie
- vhodný aj pre mobilné zariadenia
- zabezpečený SSL certifikátom
- uistite sa, že máte spravený 301 redirect http:// verzie na https://
- uistite sa, že vám nevzniká duplicitný obsah na www a non-www verzii webu (aj tu je potrebný 301 redirect)
- vytvorte účet v Search Console
- odošlite sitemap.xml cez Search Console
- Používajte SEO friendly URL štruktúru (napr. vasadomena.sk/nazov-kategorie a vasadomena.sk/nazov-produktu)
- usitite sa, že na eshope nemáte poškodené odkazy, broken linky
Najlepšia platforma a CMS systém pre eshop z pohľadu SEO
Pri eshopoch veľmi záleží aj na tom, cez akú platformu sú postavené. Na niektorých platformách sa SEO robí s ľahkosťou, na iných potrebujete na SEO platené moduly a na niektorých nedokážete nastaviť takmer nič z toho, čo pre SEO potrebujete.
- Ak hľadáte ready-made riešenia, na Slovensku sú z pohľadu možností SEO skvelé platformy Shoptet (hoci potrebujete doplnky ako napr. Pokročílé SEO), Upgates a eshop-rychlo. Pre zahraničný trh sa skvele na SEO pracuje na platforme Shopify.
- A nikdy nič nepokazíte kombináciou WordPress + Woocommerce na vašom vlastnom hostingu, na eshopoch s takouto kombináciou sa tiež SEO robí s ľahkosťou. Pri wordpresse máte z pohľadu úprav na eshope viac voľnosti.
- Ak sa rozhodnete pre naprogramované riešenie na mieru, očakávajte, že pri SEO bude potrebné množstvo komunikácie s developermi, aby na vašom webe spravili zmeny, ktoré si bude SEO vyžadovať. Z mojich skúseností implementácia SEO návrhov na custom eshopoch na mieru trvá najdlhšie.
- Platformy, ktoré sú z pohľadu SEO náročnejšie na hladkú implementáciu SEO úprav sú z mojej skúsenosti Prestashop, Open Cart, či Squarespace. Nie je nemožné na nich spraviť SEO kvalitne, ale chýba tam tá ľahkosť, inuitívnosť a jednoduchosť typická pre ostatné platformy.
Nezabudnite na rýchlosť webu, UX a Core Web Vitals
Váš eshop by tiež mal byť dostatočne rýchly a mal by ponúknuť skvelý užívateľský zážitok (User experience – UX). Web by tiež mal prejsť testom Core Web Vitals (môžete si ho skúsiť tu: PageSpeedInsight).
2. Zistite, aké kľúčové slová ľudia vyhľadávajú a s akým zámerom
Na to, aby bol váš eshop na Google úspešný, potrebujete vedieť, čo ľudia na Google vyhľadávajú. Na Analýzu kľúčových slov môžete použiť viaceré nástroje – od našeptávačou, cez Google Plánovač až po Ubersuggest.
Pri analýze kľúčových slov pre eshop je extrémne dôležité premýšľať nad zámerom (search intent), s akým jednotlivé kľúčové slová ľudia vyhľadávajú.
Z pohľadu SEO rozlišujeme tri základné typy vyhľadávacieho zámeru:
- Informačný – ľudia vyhľadávajú kľúčové slovo s cieľom ZISTIŤ informáciu (napr. kľúčové slovo futbalové výsledky)
- Navigačný – ľudia vyhľadávajú kľúčové slovo s cieľom PRÍSŤ na konkrétnu webovú stránku, no nevedia jej presnú URL adresu (napr. kľúčové slovo Facebook prihlásenie)
- Transakčný – ľudia vyhľadávajú kľúčové slovo s cieľom KÚPIŤ produkt alebo službu (napr. kľúčové slovo kúpiť notebook)
Návštevnosť nie je všetko. Zamerajte hlavne kľúčové slová, ktoré vám prinesú predaje a tržby
Keďže hlavným cieľom vášho eshopu je predať produkty zákazníkom, je jasné, že by ste sa z pohľadu SEO mali zamerať na transakčné kľúčové slová. Tie do Google zákazníci píšu vtedy, keď sú pripravení nakúpiť. Posun vo vyhľadávaní na týchto kľúčových slovách bude mať najväčší dopad na rast organických predajov, objednávok a tržieb.
Ako však transakčné kľúčové slová identifikovať?
- Transakčné kľúčové slová často obsahujú slovo, ktoré sa priamo týka kúpy, ako napr.: kúpiť, kúpa, na predaj, predaj, najlepšia kúpa, lacné, najlacnejšie, najlepšia cena a pod.
- Transakčné kľúčové slová tiež majú obvykle vysokú metriku CPC (cost per click/cena za klik), nakoľko PPC špecialisti mnohé z nich už objavili a zistili, že prinášajú ich klientom zisk, a tak sú za jeden klik ochotní zaplatiť vysokú sumu.
- Podobne, keď napíšete dané kľúčové slovo do Google, a uvidíte na prvej strane len samé produkty alebo kategórie, s vysokou pravdepodobnosťou ide o transakčné kľúčové slovo
Takže keď robíte SEO pre eshop, snažte sa identifikovať čo najviac transakčných kľúčových slov a zamerať na ne podstránky, produkty a kategórie.
Aj informačné kľúčové slová však majú svoje miesto
Avšak nezanevrite ani na informačné kľúčové slová.
- Na informačné kľúčové slová môžete zamerať blogové články. A hoci ich ľudia nepíšu do vyhľadávania s cieľom nakúpiť, dostanete ich na váš eshop a prvý krát uvidia vašu značku.
- A neskôr keď už budú pripravení nakúpiť, budú už váš eshop poznať, čím zvýšite svoje šance na to, aby na ňom nakúpili.
- Keď potenciálny zákazník vo vyhľadávaní klikne na informačné kľúčové slovo a dostane sa na váš eshop, môže to predstavovať jeho prvý krok v dlhom nákupnom cykle.
- Následne viete tohto návštevníka retargetovať cez Google Ads alebo Meta Ads, alebo mu cez CTA tlačidlo navrhnúť, aby sa pridal do vášho newsletteru.
- Podporné informačné kľúčové slová pomáhajú podporiť tematickú relevanciu hlavných transakčných kľúčových slov
A preto, hoci sú transakčné kľúčové slová nevyhnutné pre úspech vášho eshopu na Google, rozumne venujte svoju pozornosť aj informačným kľúčovým slovám.
Naplno využite dáta o kľúčových slovách z Google Ads
Hoci je tento článok o SEO pre eshopy a nie o PPC, Google Ads môžu úspechu v SEO výrazne dopomôcť.
A to takým spôsobom, že vám môžu poskytnúť vitálne dáta ohľadom kľúčových slov. Preto ak využívate Google Ads kampane, analyzujte ich dáta pred tým, než sa pustíte do SEO, aby ste videli, ktoré kľúčové slová vám prinášajú najlepšie výsledky – najviac objednávok.
Ak na vašom eshope už v minulosti bežali Google Ads kampane, máte k dispozícii úžasné dáta, ktoré môžu raz a navždy zmeniť profitabilitu vášho internetového obchodu. Zistite, ktoré kľúčové slová boli v kampani najúspešnejšie a prinášali najviac predajov.
Následne tieto kľúčové slová zamerajte aj cez SEO.
3. Pripravte na eshope vstupné stránky, zvyšujte návštevnosť a predaje
Teraz už viete, čo ľudia na Google vyhľadávajú a s akým zámerom. Teraz ich potrebujete dostať na váš eshop a zvýšiť návštevnosť. Na to im potrebujete pripraviť vstupné stránky, t.j. stránky, ktoré budú optimalizované na zistené kľúčové slová a ktoré sa na dané slová zobrazia na Google a privedú zákazníka na váš eshop.
Nezabudnite však na jednu dôležitú vec, ktorú sme spomenuli už v SEO Checkliste:
Jedná stránka = jedno kľúčové slovo.
Čo môže byť vstupnou stránkou eshopu?
- Hlavnou vstupnou stránkou vášho eshopu bude domovská stránka. Je to najautoritatívnejšia a najsilnejšia stránka vášho webu, na ktorú (obvykle) smeruje najviac spätných odkazov. Takže na vaše najhlavnejšie a najrelevantnejšie kľúčové slovo optimalizujte práve domovskú stránku.
- Ďalšími vstupnými stránkami budú kategórie produktov. Pri tvorbe kategórií pre eshop by ste mali zohľadniť analýzu kľúčových slov a vytvoriť kategórie, ktoré zodpovedajú kľúčovým slovám, a zároveň majú zmysel aj pre zákazník. Snažte sa vytvoriť čo najviac relevantných kategórii, ktoré budú sedieť na kľúčové slová.
- Vstupnou stránkou môžu byť aj parametrické kategórie, či v niektorých prípadoch aj stránky s tagmi (značkami, štítkami) produktov. Vytvorte parametrické kategórie, ktoré zodpovedajú kľúčovým slovám, priraďte ich k produktom, a stránky tagov optimalizujte.
- Blogové články sú ďalším typom hlavných vstupných stránok. Tvorte zaujímavý podporný obsah (recenzie, testy) do blogu, ktorý vnútorným prelinkovaním poprepájate s ďalšími vstupnými stránkami.
- Jedinečné produkty – a v neposlednom rade nezabudnite ani na optimalizáciu prduktových stránok. Optimalizujte tie, ktoré majú podľa Search Console a Google Analytics najlepšiu výkonnosť.
Dajte si však pozor na kanibalizáciu kľúčových slov – t.j. aby ste na jedno kľúčové slovo nemali optimalizovaných viacero vstupných stránok.
Tip: Vytvorte si stromovú štruktúru eshopu, aby ste videli, ktoré stránky už na webe máte, a ktoré ešte potrebujete pre zameranie kľúčových slov doplniť. Stromová štruktúra vám tiež načrtne, ako môžete jednotlivé stránky medzi sebou interne prelinkovať.
Optimalizujte vstupné stránky eshopu, vytvorte kvalitný obsah
Všetky vstupné stránky by ste mali optimalizovať a nastaviť na nich on-page SEO.
Mali by ste na vstupných stránkach:
- vytvoriť kvalitný obsah
- upraviť Title Tag
- upraviť Meta Description
- nastaviť Alt Tagy na obrázkoch
- optimalizovať štruktúru textu a nadpisy
- súvisiace stránky medzi sebou interne prelinkovať
Ak máte veľký eshop s tisíckami produktov, budete mať na ňom viac než stovky vstupných stránok. Optimalizovať každú z nich individuálne by zabralo množstvo času. Preto môžete tvorbu niektorých on-page nastavení zautomatizovať a napr. dopĺňať Title Tag a Meta Description automaticky a aby vám nevznikal duplicitný obsah, použijete premenné.
Ako by mohol vyzerať Title Tag a Meta Description vstupnej stránke eshopu?
Title Tagy vstupných stránok (v tomto prípade kategórií) by ste mohli mať nastavené napr. takto:
%Názov kategórie% na predaj | %Názov eshopu%
Následne na tých najdôležitejších kategóriách či produktoch nastavíte Title Tag manuálne, aby ste do neho zahrnuli aj nejaké varianty long-tail kľúčových slov.
Podobne Meta Description by ste mohli nastaviť takto:
Objednajte si %Názov kategórie% na %Názov eshopu%. Tovar skladom. Expresné doručenie. Doprava zadarmo.
Do najdôležitejších vstupných stránok taktiež vytvorte čo najkvalitnejší obsah. Pre kategórie produktov to znamená, aby ste vytvorili popisy kategórií. Nepíšte však obsah len preto, “aby tam nejaký bol”.
Obsah musí byť hodnotný a prínosný pre užívateľov.
4. Linkbuilding: Podporte vstupné stránky eshopu spätnými odkazmi
Spätné odkazy majú pri SEO nezastupiteľnú úlohu, nakoľko určujú autoritu stránok.
Ak nedokážete niektorú zo vstupných stránok eshopu dostať na Google na prvú stranu ani potom, čo ste ju perfektne optimalizovali z pohľadu technického a on-page SEO, získajte na ňu spätné odkazy.
Avšak získať spätné odkazy na kategórie produktov je extrémne náročné. Ak sa vám to podarí, super.
Ak s tým máte problém, a neviete nájsť nikoho, kto by vytvoril odkaz na kategórie produktov, môžete to obísť, a to takto:
Vytvorte obsah hodný spätného odkazu (linkable asset) na blogu. Na blogový článok ľudia odkážu skôr než na kategóriu produktov. Následne z blogového článku odkážte vnútorným prelinkovaním na kategóriu produktu, ktorú chcete odkazmi podporiť.
Takže ak sa vám podarilo získať spätné odkazy na blogový článok, pomocou vnútorného prelinkovania môžete preniesť silu týchto spätných odkazov na cieľové stránky kategórií alebo produktov, ktoré potrebujete najviac podporiť.
5. Zvoľte komplexnú marketingovú stratégiu na zvýšenie návštevnosti a predajov eshopu. Použite okrem SEO aj PPC či sociálne siete.
Okrem SEO využívajte aj ďalšie marketingové kanály, ako sú PPC či sociálne siete na získavanie návštevnosti a objednávok.
- Použite aj Google Ads – kombinácia SEO a Google Ads na eshopoch môže prinášať skvelé výsledky
- Retargetujte návštevníkov cez Meta Ads – implementujte do vášho webu Meta Pixel a retargetujte návštevnikov
- Buďte aktívny na tých sociálnych sieťach, ktoré používa vaša cieľová skupina
- Používajte email marketing
- Ak to má zmysel (napr. z cenového hľadiska), pridajte vaše produkty do porovnávačov, ako napr. Heuréka
Potrebuje váš eshop SEO? Kontaktujte nás, radi vám pomôžeme
Verím, že vám tento návod pomôže so SEO pre váš eshop a že sa vám úspešne podarí začať s optimalizáciou vášho obchodu pre vyhľadávače a so zvyšovaním organickej návštevnosti, predajov a tržieb.
Potrebujete podariť ohľadom SEO pre váš eshop? Napíšte mi správu na sulan@soesense.sk, alebo ma kontaktujte cez kontaktný formulár a ja vám rád pomôžem.
Ďalšie čítanie: Ako sme zvýšili návštevnosť eshopu na eshop-rychlo o 862,5 %