Koľko stojí SEO a má pre vašu firmu vôbec zmysel?

Koľko stojí SEO?

Koľko stojí SEO a má pre vašu firmu vôbec zmysel? Každú SEO spoluprácu začíname vypracovaním cenovej ponuky na mieru pre klienta.

Každý klient má iné ciele v online marketingu.

Preto je aj každá cenová ponuka iná, nakoľko cena SEO sa odvíja nielen od cieľov klienta, ale aj od veľkosti webovej stránky a jej súčasného stavu a od konkurencie.

Iný rozpočet na SEO bude potrebovať veľký eshop v konkurenčnom segmente s výživovými doplnkami a iný rozpočet svadobný fotograf v Nitre.

V tomto článku vám ukážem, koľko stojí SEO, tak ako ho robíme v naše SEO agentúre seosense. Naše ceny za SEO sa pre malé projekty obvykle začínajú na sume 400 EUR mesačne.

Predražené SEO audity sú pri menších projektoch zbytočné

Väčšina marketingových agentúr začína každú SEO spoluprácu drahým SEO auditom, ktorý klienta obvykle stojí viac než 1000 EUR.

SEO Audity sú však najdôležitejšie pri:

  • veľkých projektoch,
  • eshopoch s množstvom produktov,
  • medzinárodných weboch s tisíckami podstránok

Navyše, ak váš web používa platformu ako je Shopify, Shoptet, Eshop-rychle či Upgates, tieto platformy majú technické SEO perfektne zmáknuté od samého začiatku.

Navyše v mnohých prípadoch odfláknuté SEO audity obsahujú len vymenovanie “chýb”, ktoré klient na webe má, bez návrhov, ako ich opraviť, a či ich vôbec opraviť, na čo sa zamerať, a ktoré SEO činnosti uprednostniť tak, aby SEO prinieslo najlepšie výsledky.

Preto ak ste malá lokálne firma (napr. fotograf v Nitre či Účtovníctvo vo Zvolene), nemá pre vás zmysel začínať SEO spoluprácu predraženým SEO auditom, pretože rýchly crawl webu cez Screaming Frog rýchlo objaví drobné technické nedostatky, ktoré váš web má a ich oprava zaberie minimum času.

Stručná SEO stratégia miesto auditu

Preto je pri menších weboch vhodné začať skôr náčrtom SEO stratégie a jej okamžitou implementáciou, ktorá určí, na čo sa máte pri SEO zamerať, a ktoré SEO činnosti prinesú najlepšie výsledky, ktoré budú zodpovedať vašim cieľom.

Pri veľkých weboch SEO stratégia vychádza aj z auditu, aj z cieľov klienta, a určí, aké činnosti budete pri SEO prioritizovať a kto ich bude mať na starosti. V rámci nej sa pripraví plán technických úprav na webe, plán on-page úprav na webe, content plán pre tvorbu nového obsahu a rozpočet na linkbuilding.

Najdôležitejšie je začať na SEO čo najskôr pracovať

Pokiaľ začnete SEO spoluprácu tým, že:

  1. Prvý mesiac urobíte SEO audit webu
  2. Druhý mesiac analýzu kľúčových slov
  3. Tretí mesiac návrh SEO stratégie a obsahového plánu,

ubehnú tri mesiace bez toho, aby ste na webe niečo z pohľadu SEO vôbec urobili, a pri tom ste už utratili tisícky eur za analýzy, ktoré ani neviete, ako použiť.

Z mojich skúseností je oveľa dôležitejšie začať na SEO okamžite pracovať.

Začať s implementáciou “quick wins” – t.j. SEO príležitostí, ktoré sú na prvý pohľad zrejmé, že treba urobiť, ako je napr. zlepšenie pozícií na existujúcich kľúčových slovách, kde sa váš web zobrazuje na 5. až 15. pozícií, či optimalizácia rýchlosti webu.

Ukážka výsledkov našej práce na SEO pri eshopoch

Pri tomto eshope bežiacom na platforme Shoptet sme na SEO začali pracovať okamžite, bez zdĺhavých analýz a auditov. Crawlom cez Screaming Frog sme odhalili technické nedostatky, tie okamžite vyriešili, a pustili sa do zlepšovania existujúcich pozícií.

Neskôr sme k tomu pridali tvorbu nových vstupných stránok, kategórií a podporných SEO článkov. Za 12 mesiacov sme návštevnosť zdvihli z 300/mesiac na 2250/mesiac, pričom ide výlučne o návštevnosť na kategóriách, produktoch a SEO článkoch týkajúcich sa relevantných kľúčových slov.

Ako dlho trvá SEO? Výsledky po 12 mesiacoch
Ako dlho trvá SEO? Výsledky po 12 mesiacoch

Podobne sme na tomto projekte za 16. mesiacov navýšili organickú návštevnosť z 600/mesiac na 7250/mesiac.

Ako dlho trvá SEO? Výsledky po 16 mesiacoch SEO práce
Ako dlho trvá SEO? Výsledky po 16 mesiacoch SEO práce

Dobrá SEO agenturá a SEO špecialisti vedia, na čo sa pri SEO zamerať

V SEO platí Paretovo pravidlo a to, že 20% SEO činností prináša 80% výsledkov. Napr. nemá zmysel hodiny vypĺňať stovky prázdnych Meta Descriptionov, keď je to možné zautomatizovať cez Yoast SEO, alebo Export do Excelu a následný import. Na druhú stranu má zmysel venovať čas optimalizácií tých stránok, ktoré vám prinášajú najviac objednávok.

Čo ovplyvňuje cenu SEO?

  • Veľkosť webovej stránky a počet kľúčových slov – Počet kľúčových slov, na ktoré sa optimalizácia zameriava, priamo ovplyvňuje rozsah práce. Čím viac kľúčových slov, tým viac času je potrebné venovať tvorbe a optimalizácii obsahu, analýze a budovaniu spätných odkazov.
  • Konkurencia v danom odvetví – vysoko konkurenčné odvetvia vyžadujú vyšší rozpočet na SEO
  • Počiatočný stav webu – Web, ktorý je už v dobrom technickom stave a má vysokú autoritu (veľa kvalitných spätných odkazov), si vyžaduje menej úprav, čo môže znížiť náklady.

Aké činnosti potrebujete v rámci SEO vykonávať?

Analýza kľúčových SEO

  • Jednorazová analýza kľúčových slov pred začatím projektu – toto býva často veľká finančná položka, ktorú si marketingové agentúry účtujú. Nie vždy je však potrebná (hlavne nie pri menších projektoch).

Skôr odporúčam efektívnejšie, rýchlejšie a finančne menej náročné:

  • Analýza existujúcich kľúčových slov – kľúčové slová, na ktorých sa už zobrazujete
  • Keyword Gap analýza – t.j. zistiť rozdiel, na ktorých kľúčových slovách s zobrazujú vaši konkurenti ale vy nie
  • Priebežná/postupná analýza kľúčových slov k téme, ktorá sa momentálne zameriava – vždy zanalyzujete kľúčové slová len k tej oblasti, ktorú momentálne podľa SEO stratégie zameriavate

Technické SEO

  • Technický crawl webu cez Screaming Frog
  • Zložité technické SEO úpravy – sú potrebné hlavne na custom riešeniach (keď klient nepoužíva “SEO Friendly” CMS systém, ako je WordPress, Shoptet, Shopify, Upgates…)
  • Základné technické úpravy – hlavne na “SEO Friendly” CMS riešeniach ako WordPress, Shoptet, Shopify, Upgates – napr. zrýchlenie webu, nainštalovanie a nastavenie SEO pluginov pre WordPress, nastavenia SEO doplnkov na platformách Shoptet, Shopify, nastavenie Schema markup
  • Úpravy hlavičkovej štruktúry
  • Optimalizácia obrázkov

On-page SEO a tvorba obsahu

  • on-page úpravy a umiestnenia kľúčových slov do existujúcich podstránok
  • tvorba nových vstupných stránok
  • interné prelinkovanie

Off-page SEO a linkbuilding

  • Pravidelné získavanie spätných odkazov
  • PR kampane

Koľko stojí SEO?

Ako vidíte, SEO je súbor veľkého množstva činností, ktoré musíte v rámci SEO kampane vykonávať. U nás v seosense sa hodinová sadzba za SEO pohybuje od 40EUR/hod.

Preto, pre malé lokálne projekty, ktoré si vyžadujú približne 10-15 hodín SEO práce mesačne, môže SEO stáť medzi 400 EUR až 600 EUR mesačne. Z mojich skúseností je pri takýchto projektoch potrebných obvykle 3-6 mesiacov intenzívnych SEO prác, a potom objem mesačnej práce znížiť, alebo začať zameriavať nové kľúčové slová.

Väčšie projekty, hlavne eshopy so stovkami produktov, si vyžadujú viac práce, viac obsahu do vstupných stránok, viac podporného obsahu, viac spätných osbahov, s vyšším objemom prác, takže tam cena predstavuje 1000 EUR až 4000 EUR mesačne, po dobu aspoň 12 mesiacov. 

A pri medzinárodných projektoch s tisíckami podstránok môže byť cena za SEO aj väčšia.

Samozrejme, my v Seosense nikoho neviažeme dlhodobými zmluvami, že by musel pri nás ostať 6 či 12 mesiacov. Platíte za každý odpracovaný mesiac a spoluprácu môžete kedykoľvek ukončiť. V mnohých prípadoch sa nám ale stáva, že klienti pri nás ostávajú oveľa dlhšie, 24, či 36 mesiacov, keď vidia, že im SEO prináša výsledky a nové objednávky. To je prípad hlavne vtedy, keď stále existujú nové kľúčové slová, ktoré môžeme zamerať, existujúce kľúčové slová, ktorým môžeme zlepšiť pozíciu a priestor, ako ďalej rásť.

Môžete začať aj na nižšej cene za SEO, ale výsledky uvidíte neskôr

Nikde nie je napísané, že musíte za SEO platiť 1000 EUR, či 4000 EUR mesačne. Pokiaľ máte momentálne nižší rozpočet, môžete začať na nižšej cene, ale s tým, že vykonaných činností bude menej a rozložia sa do viacerých mesiacov.

V konečnom dôsledky sa spraví rovnaké množstva práce, len bude rozložené na dlhšiu dobu.

Závisí to aj od vašej ceny za produkty/službu či marže. Musíte sa pozerať na to, čo vám SEO prinesie.

Ak ste napríklad lokálne firma, povedzme Svadobný Fotograf v Košiciach, vaša cena za jedno fotenie sa pohybuje od 1000 EUR.

  • Kľúčové slovo “Svadobný fotograf Košice” má hľadanosť v priemere 90 hľadaní/mesiac.
  • Ak sa na tomto kľúčovom slove dostanete na prvé miesto na Google, pri 27% miere prekliku získate mesačne 90 * 0.27 =  24 návštev webu
  • Ak máte mieru konverzie 4%, z daných 24 návštev získate 24*0.04 = 1 konverziu mesačne v hodnote 1000 EUR, čo je v priemere 12 000 EUR /ročne. A to stojí za to, ak do SEO investujete napr. 500 EUR mesačne po dobu 6 mesiacov (3000 EUR), nie?

A to je len jedno kľúčové slovo. Pomocou SEO kampane kľúčových slov zameriavame mesačne oveľa viac.

SEO vám bude prinášať zákazky aj dávno potom, ako skončíte spoluprácu

Výhodou SEO je, že keď sa raz dostanete na prvé miesta vo vyhľadávaní, môžete si ich dlhodobo udržať (pokiaľ nepríde konkurent, ktorý spraví SEO lepšie). To je výhoda SEO proti PPC, ktoré prinášajú výsledky len vtedy, keď sú zapnuté. SEO prináša návštevnosť a objednávky aj dlho potom, čo spravíte optimalizáciu.

Pozor na príliš lacné SEO služby. V SEO platí, že dostanete to, za čo si zaplatíte.

Môže sa stať, že natrafíte na lacné SEO služby, a niekto vám ponúkne, že vám spraví SEO za stovku. Takéto lacné služby obvykle nedokážu vyprodukovať kvalitnú SEO prácu a v niektorých prípadoch môžu webu viac uškodiť, než pomôcť.

Väčšinou ich ponúkajú freelanceri, ktorí so SEO iba začínajú, a jediné čo spravia, je že vyplnia Title Tagy a Meta Descriptiony na vašom webe. Tieto služby často nemajú jasnú stratégiu ani dlhodobý plán.

V SEO platí, že dostanete to, za čo si zaplatíte.

A kvalitné SEO služby stoja peniaze, nakoľko zahŕňajú okrem on-page optimalizácie aj tvorbu obsahu, linkbuilding, technické úpravy, optimalizáciu vstupných stránok či tvorbu nových vstupných stránok. A to sú oblasti, ktoré vám v SEO prinesú skutočné výsledky.

Skúsení SEO špecialisti využívajú pri svojej práci platené nástroje, či už na analýzu kľúčových slov (Ahrefs, Semrush), či na NLP optimalizáciu.

Získajte cenovú ponuku na mieru pre váš projekt

Máte lokálnu firmu alebo eshop a mali by ste záujem o SEO služby, ktoré by zlepšili organické pozície vášho webu na Google, priniesli viac návštevníkov a viac objednávok? Kontaktujte nás, pripravíme vám cenovú ponuku na mieru.

Facebook
Twitter