Máte krásny, funkčný web, no napriek tomu ho nikto nevie cez vyhľadávanie na Google nájsť, alebo sa váš web vôbec na Google nezobrazuje? Denne tak prichádzate o potenciálnych zákazníkov, ktorí si objednajú službu, či nakúpia produkty u konkurencie.
Často krát to býva prípad hlavne nových webových stránok.
Tento problém môže mať množstvo príčin, od technických chýb až po nedostatok správnej optimalizácie pre vyhľadávače (SEO). Dobrou správou je, že s efektívnou SEO stratégiou a technickými úpravami je možné tento problém odstrániť, dostať váš web na Google, a zároveň aj zlepšiť jeho pozície vo vyhľadávaní.
V tomto článku sa pozrieme na najčastejšie dôvody, prečo sa váš web nezobrazuje vo vyhľadávaní, a ako ich riešiť, aby ste získali viac návštevníkov a zákazníkov.
Prípad 1 (Najčastejší). Web neoptimalizujete pre vyhľadávače – nerobíte SEO
Najčastejšou príčinou, prečo sa váš web nezobrazuje na Google, je ten, že váš web nie je vôbec optimalizovaný pre vyhľadávače.
Google a ďalšie vyhľadávače fungujú na základe zložitých algoritmov, ktoré prehľadávajú internet a hodnotia jednotlivé webové stránky. Hľadajú na nich jednotlivé prvky, na základe ktorých sa snažia pochopiť, o čom daná webstránka je, a potom, keď pochopia (vyhodnotia), o čom je, tak ju v tejto oblasti budú vo vyhľadávaní zobrazovať.
Takže keď váš web nie je optimalizovaný – napr. nemáte na webe umiestnené kľúčové slová v kritických miestach, kde ich vyhľadávače považujú za najdôležitejšie, tak sa na týchto slovách nebudete vo vyhľadávaní zobrazovať.
A práve tomuto sa venuje SEO (Optimalizácia pre vyhľadávače). Je to celá disciplína a súbor činností, ktoré optimalizujú web tak, aby Google čo najlepšie pochopil, na akých slovách ho má vo vyhľadávaní zobrazovať (a potom, samozrejme, aj ako vysoko).
Pre mnohých podnikateľov je SEO neznámou oblasťou, a preto buď SEO nerobia vôbec, alebo ho robia nesprávne, čo vedie k tomu, že ich web zostáva v tieni konkurencie.
Ak váš web neoptimalizujete pre vyhľadávače, alebo je SEO implementované nesprávne, len ťažko získate z organického vyhľadávania viac návštev či objednávok. Bez správne nastavenej SEO stratégie tak váš web stráca šancu konkurovať vo výsledkoch vyhľadávania.
Nečakajte, začnite so SEO a získajte lepšie pozície na Google
Máte dve možnosti, ako sa k tomu postaviť a začať so SEO – optimalizáciou vášho webu.
a) Môžete sa do SEO pustiť sami (časovo náročná možnosť)
Výhody
- Nižšie náklady: Na začiatku nemusíte investovať do SEO agentúr alebo expertov, môžete sa mu venovať sami a ušetriť peniaze.
- Osvojenie si nových zručností: Ak sa rozhodnete venovať sa SEO, osvojíte si novú zručnosť
Nevýhody
- Veľmi časovo náročné: SEO nie je jednorazová aktivita, ale dlhodobý proces, ktorý si vyžaduje neustále úpravy a sledovanie výsledkov. Budete musieť venovať hodiny času do učenia sa SEO a do implementácie SEO stratégie. To vás môže pripraviť o čas, ktorý by ste inak mohli investovať do rozvoja vášho podnikania (alebo venovať rodine).
- Nedostatok zdrojov: skúsení SEO špecialisti majú k dispozícií už overené systémy, stratégie, spolupracujú s copywritermi či linkbuildermi, aby vám priniesli čo najlepšie výsledky. Ako začiatočník v SEO takéto zdroje nemáte k dispozícii.
- Nejasné výsledky: Bez predchádzajúcich skúseností nebudete vedieť odhadnúť, čo bude fungovať a na čo sa zamerať. Môžete investovať veľa času do aktivít, ktoré nemusia priniesť požadované výsledky, alebo dokonca poškodiť vaše postavenie vo vyhľadávaní. Skúsení SEO-čkári už majú za sebou veľa projektov a vedia, ktorých 20% najdôležitejších SEO činností prinesie 80% výsledkov
- Komplikovanosť: SEO zahŕňa technické aspekty, ako sú rýchlosť webu, štruktúra, obsahová stratégia, spätné odkazy a ďalšie faktory. Ak o SEO nič neviete, môže byť náročné pochopiť a správne implementovať všetky potrebné kroky.
b) Objednať si SEO ako službu od ľudí, ktorí majú za sebou osvedčené výsledky
Výhody:
- Rýchlejšie a efektívnejšie SEO: skúsení SEO-čkári, ktorí sa SEO venujú už dlhodobo, majú už osvedčené postupy, stratégie a systémy. Rýchlo zistia, čo váš web potrebuje, a efektívne implementujú SEO stratégiu tak, aby dosiahla čo najlepšie výsledky.
- Ušetríte čas: Namiesto toho, aby ste sa sami trápili s učením a testovaním SEO, môžete venovať čas rozvoju vášho podnikania či rodine.
- Komplexné riešenie: SEO odborníci sa postarajú o všetky aspekty optimalizácie – od technického SEO až po budovanie spätných odkazov a tvorbu obsahu.
Nevýhody:
- Vyššie počiatočné náklady: SEO služby môžu byť finančne náročnejšie, hlavne na začiatku. Investícia sa však často vráti v podobe lepšej viditeľnosti a zvýšeného počtu zákazníkov. Ak raz vďaka SEO získate prvé miesta vo vyhľadávaní, môžete si ich udržať dlhodobo a dlhodobo z daných pozícií získavať návštevnosť a objednávky.
- Závislosť na externých odborníkoch: Ak si objednáte SEO ako službu, budete sa musieť spoľahnúť na odborníkov. Je dôležité, aby ste si na spoluprácu vybrali dôveryhodného SEO špecialistu, aby ste získali kvalitné služby a dosiahli očakávané výsledky.
Ak sa rozhodnete pre túto cestu, môžete sa sústrediť na rozvoj vášho podnikania, zatiaľ čo odborníci sa postarajú o to, aby váš web stúpal vo výsledkoch vyhľadávania a prinášal vám nových zákazníkov.
Poďme sa teraz pozrieť na konkrétnejšie prípady, pri ktorých sa web na Google nezobrazuje z technických príčin.
Prípad 2: Google nemôže vaše webstránky zaindexovať kvôli príkazom v robots.txt alebo meta značke noindex
Toto je prípad, kedy sa na Google nezobrazuje váš web z toho dôvodu, že máte na webe nastavené “príkazy”, ktoré “zakazujú“, aby Google vašu webovú stránku zobrazoval vo vyhľadávaní.
Obvykle za to môže jeden z týchto dvoch dôvodov:
- V súbore robots.txt (napr. vasadomena.sk/robots.txt) zakazujete Google, aby vaše stránky prehľadával a tým pádom aj indexoval
- V HTML kóde vášho webu máte nastavený príkaz <meta name=”robots” content=”noindex”> (značka noindex povie vyhľadávačom, aby objavenú a crawlovanú stránku neindexovali – nevložili do výsledkov vyhľadávania)
Toto sa stáva, keď vám vývojár vášho webu zabudne po vytvorení webu “zapnúť” indexovanie. Oba príkazy v podstate zakazujú Google, aby váš web vo vyhľadávaní zobrazoval.
Riešenie: Uistite sa, že neblokujete Google Botovi prístupú cez robots.txt a že nemáte vypnuté indexovanie cez meta značku noindex
Prípad 3: Google zaindexuje len niektoré podstránky, ale iné neobjaví, pretože nie sú v sitemape alebo k nim nevedie vnútorný odkaz
Ďalší prípad nastáva, keď Goole zaindexuje len niektoré podstránky, zatiaľ čo iné nie. Tieto nezaindexované podstránky sa v Google Search Console vôbec neobjavia v sekcii Index -> Pokrytie. To znamená, že Google dané stránky vôbec neobjavil a nebol na nich, kvôli čomu ich ani nemohol indexovať.
Preto sa v prvom rade uistite, že že Google vie všetky podstránky na webe nájsť. To znamená, že jednotlivé stránky sú dostupné skrz:
- štruktúru webu,
- hlavné stránky cez navigačné menu,
- interné prelinkovanie
- cez sitemapu (ktorú ste odoslali cez Search Console). Viac o tom, ako odoslať sitemapu do Search Console, či vytvoriť účet v Search Console, si môžete prečítať v našom SEO Checkliste.
- Tiež sa uistite, že na vnútorných odkazoch na webe nemáte náhodou nastavenú značku nofollow (značka nofollow na vnútornom odkaze – linku – povie vyhľadávačom, aby nešli na stránku, na ktorú odkaz smeruje – tým pádom sa bot na stránku nedostane, necrawluje ju a neindexuje)
Google bot tak vie nasledovaním linkov na webe a používaním sitemapy podstránky na webe nájsť.
- Zvoľte teda štruktúru webu tak, aby sa Googlebot nasledovaním linkov na webe dokázal dostať na všetky stránky, ktoré si želáte zaindexovať.
- Uistite sa, že máte všetky stránky, ktoré chcete indexovať, zahrnuté v sitemape (napr. vasadomena.sk/sitemap.xml)
- Odošlite sitemapu “do Google” cez Google Search Console
- Neblokujte stránky, ktoré chcete indexovať cez robots.txt alebo značku noindex.
Prípad 4. Google stránky objavil, ale nezaindexoval
Táto situácia je zložitejšia.
Google vie všetky podstránky, ktoré chcete zaindexovať, na webe nájsť, no neindexuje ich. Stránky svietia v Search Console v sekcii Index -> Pokrytie ako Objavené – momentálne nie je v indexe.
To znamená, že Google vaše stránky objavil, no rozhodol sa ich indexovo neprehľadávať (necrawlovať) a neindexovať.
Hlavným dôvodom môže byť, že Google nepovažuje váš web za dostatočne hodnotný na to, aby objavené podstránky zahrnul do indexu.
Čítať viac: Ako vyriešiť: Objavené – momentálne nie je v indexe?
Prípad 5. Google nepovažuje váš web za dostatočne hodnotný
Aké môžu byť dôvody, že Google nepovažuje váš web za dostatočne hodnotný?
1. Web nie je mobile friendly
Google využíva Mobile first indexing. To znamená, že pre indexovanie Google primárne využíva mobilnú verziu vašich webových stránok. Preto sa uistite, že je váš web responzívny a že spĺňa mobile friendly test.
2. Web nie je užívateľsky prívetivý
Hovorí sa, že čo je dobre pre používateľa, je dobré aj pre Google. Preto sa snažte vytvoriť webstránku, ktorá je užívateľsky čo najviac prívetivá. Google nechce, aby užívatelia trávili na webe veľa času tým, že sa snažia zorientovať, čo sa kde na webe nachádza. Navrhnite si webstránku (vrátane navigácie) tak, aby užívatelia rýchlo a jednoducho našli to, čo na vašom hľadajú a aby im nič nebránilo vo vykonávaní želaných akcií, ako sú konverzie.
3. Pomalý web
Rýchlosť webu a užívateľská prívetivosť spolu úzko súvisia.
Nikto z nás predsa netrávi rád veľa času na stránke, ktorej trvá strašne dlho, kým sa načíta. Google používa rýchlosť webu ako priamy faktor, ktorý ovplyvňuje pozície webu vo vyhľadávaní. Takže ak je váš web extrémne pomalý (predovšetkým jeho mobilná verzia), môže to ovplyvniť kvalitu webu. Rovnako sa snažte zabezpečiť, aby váš web prešiel Core Web Vitals testom.
4. „Thin content“ – na stránke sa nachádza minimum obsahu
Obsah je jedným z najdôležitejších aspektov SEO. Dôvodom, prečo vám Google nechce zaindexovať stranku, môže byť aj to, že sa na vašom webe (a v jednotlivých neindexovaných podstránkach) nachádza veľmi malé množstvo obsahu. Google tak web nepovažuje web za dsotatočne obsahovo hodnotný na to, aby mu stálo za to, vkladať podstránky do indexu.
5. Google nevie obsah na stránke prečítať
Ďalší problém, ktorý môže stáť za tým, že Google nepovažuje váš web za dostatočne hodnotný, je, že Google nevie obsah na vašom webe prečítať, napríklad kvôli tomu, že sa text nachádza v obrázkoch či iframoch. Uistite sa, že všetok dôležitý obsah, ktorý na stránke máte, sa nachádza primárne v html.
6. Stránka nie je ničím unikátna a jedinečná
V rámci content marketingu sa vždy snažte produkovať kvalitný obsah. Pokiaľ sa na vašom webe nenachádza kvalitný a jedinečný obsah, ktorý má pre užívateľov pridanú hodnotu, Google nemusí podstránky na webe zaradiť do svojho indexu.
7. Veľa duplicitného obsahu
Nie je žiadne tajomstvo, že Google nemá rád duplicitný obsah. Takže ak sa na vašom webe nachádza veľa duplicitného obsahu – či už z iných častí vášho webu, alebo skopírovaný od konkurencie – Google nemusí váš web považovať za unikátny či dostatočne hodnotný.
8. Nekomunikujete expertízu vo svojej oblasti zmysle E-A-T
Ďalším faktorom, kvôli ktorému Google nepovažuje váš web za hodnotný a kvalitný, môže byť nedostatočná komunikácia expertízy v zmysle E-A-T (expertise, authoritativeness and trustworthiness).
Google sa snaží vo výsledkoch vyhľadávania zobraziť vždy čo najlepšie a najrelevantnejšie odpovede na zadaný vyhľadávací dopyt. A kto vie zodpovedať vyhľadávací dopyt (otázku) lepšie, než niekto, kto sa danej oblasti rozumie?
Takže ak svoju expertízu v článkoch dostatočne dobre cez web neodkomunikujete (neuvediete autora, neuvediete zdroje, zmienky o autorovi sa nenachádzajú na žiadnych iných weboch a pod) – alebo nebodaj nie je váš obsah vôbec napísaný expertom z danej oblasti, Google môže vašu stránku považovať za menej kvalitnú a nemusí ju vôbec zaindexovať.
9. Web nemá žiadnu autoritu
Ak chcete na Google preraziť, potrebujete získať relevantné spätné odkazy. Takže ak má váš web nulovú autoritu a neodkazujú naň absolútne žiadne iné weby, Google nemusí webu venovať dostatočnú pozornosť a indexovať jeho podstránky.
Riešenie
Aby sme to stručne zhrnuli.
Aby Google stránky zaindexoval, musíte sa uistiť, že sú v poriadku z pohľadu technického SEO, nie je na nich zablokovaný prístup robotom (alebo zakázaná indexácia) a že Google bot sa na stránky vie dostať nasledovaním linkov na webe a cez sitemapu.
Zabezpečte, aby sa na vašom webe nachádzal dostatok kvalitného, unikátneho a jedinečného obsahu, ktorý Google bude schopný prečítať a ktorý bude mať vysokú hodnotu pre užívateľa. Pri tvorbe obsahu komunikujte svoju expertízu v zmysle E-A-T. Zabezpečte dobrú užívateľskú skúsenosť.
A na koniec, získajte relevantné spätné odkazy pre posilnenie autority webu.
V podstate, venujte sa SEO, robte ho kvalitne a uistite sa, že všetky technické aspekty webu sú v poriadku.