Ste svadobný fotograf s vlastnou webovou stránkou, no máte pocit, že potenciálni zákazníci ju nevedia nájsť?
Možno je čas je čase zamerať sa na zlepšenie vašej online viditeľnosti pomocou SEO či digitálneho marketingu. Pomocou SEO môžete získať lepšie pozície na vašich hlavných kľúčových slovách na Google, a vďaka tomu aj viac objednávok.
V tomto článku sa podelím o moje skúsenosti SEO špecialistu a ponúknem niekoľko tipov, ktoré sa mi pri spolupráci s lokálnymi firmami, vrátane fotografov, osvedčili.
Prečo je SEO vhodné pre svadobných fotografov?
Byť na prvom mieste vo vyhľadávaní na Google pre relevantné kľúčové slová je nepochybne jedným z najúčinnejších spôsobov, ako zabezpečiť, aby vás zákazníci našli a objednali si svadobné fotenie.
Týmto spôsobom dokážete dostať svoje portfólio priamo pred ľudí, ktorí už aktívne hľadajú profesionálneho fotografa na svadbu alebo. Takýto záujem je veľmi cenný, pretože potenciálni klienti sú už v rozhodovacej fáze.
To je veľká výhoda oproti reklamám na sociálnych sieťach, ktoré sa môžu zobrazovať aj ľuďom, ktorí o vaše služby aktuálne nemajú záujem.
Ako SEO a digitálny marketing pomôžu fotografom získať viac objednávok na fotenia
SEO vám pomôže optimalizovať váš web tak, aby sa zobrazoval na Google na konkrétnych slovách. Ak ste napríklad svadobný fotograf v Bratislave, vaším cieľom bude, aby sa váš web zobrazoval na kľúčové frázy ako:
- “Svadobný fotograf Bratislava” alebo
- “Svadobné fotenie Bratislava“.
Vďaka SEO Google lepšie pochopí, aké služby ponúkate, komu ich ponúkate, v akej lokalite a na akých slovách vás má vo vyhľadávaní zobrazovať.
Lepšie pozície na Google a ďalších vyhľadávačoch vedú k vyššej návštevnosti vášho webu, a ak je táto návštevnosť zacielená na správne kľúčové slová, tak aj k vyššiemu počtu objednávok.
Nezabúdajte však ani na optimalizáciu webu pre konverzie, aby bolo pre návštevníkov čo najjednoduchšie urobiť želanú akciu – objednať si svadobné fotenie.
SEO patrí medzi najefektívnejšie stratégie, ktoré môže svadobný fotograf využiť na získavanie nových zákazníkov
Keď sa váš web zobrazuje medzi prvými výsledkami vo vyhľadávaní na Google, oslovíte ľudí, ktorí aktívne hľadajú fotografické služby, čo znamená, že majú o fotenie reálny záujem.
10 Tipov ako robiť SEO pre fotografov tak, aby vyústilo do väčšieho množstva objednávok
1. Optimalizujte Google My Business profil a získajte naň recenzie
Pre väčšinu lokálnych kľúčových slov (obsahujúcich mesto) sa vo vsýeldkoch vyhľadávania hneď ukážu Google mapy s profilmi fotografov sídliacich v danom meste. Preto je nevyhnutné, aby ste ako svadobný fotograf mali vytvorený Google My Business a čo najlepšie ho vyplnili.
2. Zvoľte správny CMS systém pre vašu webovú stránku
Ak vytvárate nový web, zvoľte wordpress ako váš CMS systém. Mnoho fotografov má web na platforme WIX – ak už tam máte web, zotrvajte (nakoľko zmena CMS systému je finančne náročná), ale ak vytvárate nový web, WordPress je z mojich skúseností lepšia voľa.
- WordPress totiž umožňuje väčšie možnosti prispôsobenia z pohľadu SEO a je rýchlejší (keď je optimalizovaný pomocou WP Rocket pluginu).
- Výhodou WIXu je, že fotografie sú automaticky na CDN. Nevýhodou WIXu sú problémy s dekódovaním URL adries, WIX totiž dáva do URL adries predvolene aj mäkčene a dĺžne, ktor pretože prehliadače a vyhľadávače spracovávajú tieto URL inak. Znaky ako “š”, “č”, “á” sa konvertujú do kódovaných sekvencií, čo môže viesť k nečitateľným a zložitým URL (napr. %C5%A1 pre “š”). Niektoré vyhľadávače môžu mať problém s indexovaním kódovaných URL, alebo ich môžu hodnotiť nižšie, pretože môžu vyzerať menej dôveryhodne a komplikovanejšie než čisté URL bez diakritiky.
Z pohľadu nastavovania on-page SEO prvkov (Title Tagy, Meta Descriptiony, Alt Tagy, Schema Markup atď) sú obe riešenia rovnocenné a intuitívne (hoci na WordPresse na to potrebujete pluginy). Ale práve kvôli rýchlosti a dekódodvaniu URL adries je z mojich skúseností lepším CMS systémom pre fotografa WordPress.
3. Nájdite kľúčové slová, ktoré vaši zákazníci hľadajú na Google
Aby ste zistili, na aké kľúčové slová by ste sa mali zameriavať pri SEO, potrebujete najprv získať údaje o ich mesačnej hľadanosti. Musíte zistiť, aké výrazy vaši zákazníci používajú, keď hľadajú vaše služby.
Pre svadobného fotografa sú to obvykle kľúčové slová:
- Svadobný fotograf + mesto,
- Svadobné fotenie + mesto
- Fotograf na svadbu + mesto
S analýzou kľúčových slov vám pomôžu napr. tieto free nástroje:
- Plánovač kľúčových slov od Google – zadarmo ak používate Google Ads
- Ubersuggest – 3 hľadania denne zadarmo
- Ahrefs Keyword Generator – dáta o mesačnej hľadanosti slov sú zaokrúhlené na stovky
4. Nastavte na homepage on-page SEO a použite v Title Tagoch mesto, v ktorom fotíte
Title Tag je najdôležitejšie miesto, kde môžete použiť kľúčové slovo. Preto optimalizujte Title Tag vašej domovskej stránky (homepage), napr. takto:
- Title Tag: [Meno Priezvisko] | Profesionálny svadobný fotograf [Mesto]
- Meta Description: Hľadáte svadobného fotografa v [Mesto]? S radosťou zachytím jedinečné momenty vašej svadby a pomôžem vám vytvoriť nezabudnuteľné zábery.
5. Ukážte svoje svadobné portfólio, ale obrázky optimalizujte
Vytvorte si na webe podstránku s galériou alebo portfóliom.
Nenahrávajte však na web obrázky v rozmere 2800 x 1900 px v kapacite 4mb – to by načítanie stránky výrazne spomalilo.
Z mojej skúsenosti je optimálna veľkosť obrázkov (aby ostala aj zachovaná kvalita) taká, aby najväčšia strana mala 1600 px
- takže napr. pre obrázky na šírku: 1600 x 900,
- pre obrázky na výšku to môže byť napr. 900 x 1600px – samozrejme tak, aby vám obrázky neskosilo.
- A vo formáte JPG alebo WebP.
Snažte sa nájsť rovnováhu medzi kvalitou fotografie, jej ostrosťou a kapacitou kvôli rýchlosti načítavania. Fotografie (už v správnom rozmere) môžete skomprimovať napr. cez TinyJPG.
6. Vyplňte obrázkom Alt Text
Keď obrázky nahráte na webovú stránku, vyplňte im Alt Text – popis obrázka, a tam, kde to je vhodné, použite kľúčové slová ako: svadba, svadobný, fotografia a podobne. Dbajte ale na to, aby Alt text verne opisoval, čo sa na fotografii nachádza. Napr.: “Fotografia ženícha na svadbe v Bratislave”.
Vyplnením alt textu pre obrázky, ako sú napríklad ukážky svadobných fotografií, môžete pomôcť Google lepšie porozumieť obsahu vašej stránky.
Podobne, obrázky s vhodným alt textom môžu byť lepšie zobrazované vo vyhľadávaní obrázkov.
7. Optimalizujte web pre konverzie
Na webstránke mali mať jasne viditeľné tlačidlá s výzvami na akciu (CTA) ako “Rezervujte si termín”, “Napíšte nám” alebo “Pozrite si portfólio”.
Aby návštevníci webu vedeli, aký ďalší krok sa od nich očakáva, a aby mali pripravenú jednoduchú cestu až k objednávke. Aby pre nich nebolo náročné sa na webe orientovať.
Taktiež sa uistite, že vyplnenie kontaktného formulára je rýchle a jednoduché.
8. Vylepšite rýchlosť webu
Ak používate WordPress, tak na zlepšenie rýchlosti použite WP Rocket. Je to síce platený plugin, je to však najlepšie riešenie na rýchlosť webu.
Ak hľadáte free riešenie, z mojej skúsenosti je skvelou alternatívou WP Fastest Cache. Použite však len práve jeden plugin na Cache, nekombinujte ich viac.
9. Budujte brand, vytvorte podporný obsah v podobne blogových článkov
Blogové články sú skvelým nástrojom nielen na budovanie brandu, ale aj na zacielenie long-tail kľúčových slov vo vyhľadávaní. Vytvorte blogové články napr. na niektoré z týchto tém:
- Aké časté otázky sa vás zákazníci ohľadne svadobného fotenia pýtajú?
- Čo by potrebovali vaši klienti ešte vedieť o vašich službách?
- Tipy ohľadne príprav na svadobné fotenie
- Inšpirácie, trendy
- Svadobné príbehy
10. Získajte spätné odkazy, registrujte sa do portálov so svadobnými fotografmi
Spätné odkazy sú jedným z najdôležitejších prvkov, ktoré rozhodujú o pozíciách webu vo vyhľadávaní na Google (keď už je správne nastavená on-page optimalizácia).
Čím viac iných kvalitných a relevantných webstránok obsahuje link (preklik), ktorý smeruje na váš web, tým Google považuje váš web za autoritatívnejší.
Preto sa snažte získať čo najviac relevantných odkazov na váš web. Môžete ich získať napr. zo stránok, ktoré ponúkajú zoznamy svadobných fotografov – stačí sa do nich zaregistrovať.
11. Spustite na kľúčové slová aj vyhľadávacie kampane v Google Ads
Okrem SEO je samozrejme skvelým spôsobom ako sa zobrazovať na Google aj platená reklama. V prípade Google Ads platíte za každé kliknutie na vašu reklamu (takže v dlhodobom horizonte je platená reklama výrazne drahšia než SEO).
Napriek tomu kombinácia SEO + Google Ads funguje veľmi dobre, pretože tak viete získať viac miesta na prvej strane Google:
- Jedno (alebo viac) miesto v organických výsledkoch vyhľadávania
- Jedno miesto medzi platenými reklamami
Takže keď už viete, aké kľúčové slová ohľadne svadobného fotenia vaši potenciálni zákazníci na Google hľadajú, spustite na ne Google Ads,
12. Ak používate Meta Ads, pridajte na web Meta Pixel
V rámci komplexnej stratégie propagovania vašich fotografických služieb budete pravdepodobne využívať aj reklamy na Facebooku či Instagrame. Preto nezabudnite na váš web pridať Meta Pixel. Algoritmus Meta tak lepšie pochopí, aký typ ľudí chodí na váš web a komu má reklamy na sociálnych sieťach zobrazovať.
Bonus: Monitorujte konverzie cez Google Analytics
A v neposlednom rade, aby ste vedeli, akú výkonnosť majú jednotlivé marketingové kanály, a čo najlepšie funguje, mali by ste používať Google Analytics a merať v ňom konverzie.
Ak potrebujete so SEO pomôcť, sme tu pre vás
V prípade, že potrebujete pomôcť s implementáciou jednotlivých krokov, neváhajte, a kontaktujte nás. Pomohli sme už desiatkam lokálnych firiem, vrátane fotografov, získať lepšie pozície vo vyhľadávačoch a tým aj viac zákazníkov.