Optimalizácia pre vyhľadávače je náročná disciplína, keď ju však vo vašom internetovom obchode zrealizujete správne, bude mať obrovský prínos pre predaje a návštevnosť na vašom eshope.
Aby sme vám s tým pomohli, pripravili sme si pre vás článok, ktorý sa venuje práve tomu, ako správne urobiť SEO pre eshop.
Poďme na to.
SEO pre eshop:
- Nevyhnutná časť – Technické SEO
- Zistite, čo ľudia vyhľadávajú a s akým zámerom
- Pripravte na eshope vstupné stránky z Google
1. Nevyhnutná časť – Technické SEO
Začneme nudnejšou, no nevyhnutnou témou – technickým SEO. Tejto problematike sme sa však venovali v našom SEO Checkliste: technické SEO, takže nepôjdeme do detailov a rýchlo budeme môcť prejsť na zaujímavejšiu tému týkajúcu sa kľúčových slov, ktoré môžu priamo zvýšiť predaje na vašom eshope.
Najprv však technické SEO v skratke.
Váš eshop musí spĺňať požiadavky z pohľadu technického SEO. Ak má totiž eshop množstvo technických nedostatkov, ktoré napríklad neumožňujú Googlu crawlovať a indexovať web, alebo veľa duplicít, na žiadnych z ďalších spomínaných aspektov SEO pre eshopy nebude záležať.
V rýchlosti spomenieme tie najdôležitejšie technické veci, ktoré by mal eshop spĺňať:
- Eshop musí byť dostupný pre indexovanie
- vhodný aj pre mobilné zariadenia
- zabezpečený SSL certifikátom
- uistite sa, že máte spravený 301 redirect http:// verzie na https://
- uistite sa, že vám nevzniká duplicitný obsah na www a non-www verzii webu (aj tu je potrebný 301 redirect)
- vytvorte účet v Search Console
- odošlite sitemap.xml cez Search Console
- Používajte SEO friendly URL štruktúru (napr. vasadomena.sk/nazov-kategorie a vasadomena.sk/nazov-produktu)
Najlepšia platforma pre eshop z pohľadu SEO
Pri eshopoch veľmi záleží aj na tom, cez akú platformu sú postavené. Na niektorých platformách sa SEO robí s ľahkosťou, na iných potrebujete na SEO platené moduly a na niektorých nedokážete nastaviť takmer nič z toho, čo pre SEO potrebujete.
Ak hľadáte ready-made riešenia, na Slovensku sú z pohľadu možností SEO skvelé platformy Shoptet (hoci potrebujete doplnky ako napr. Pokročílé SEO) a eshop-rychlo.
Ak chcete mať z pohľadu úprav na eshope viac voľnosti, zvoľte wordpress. Ak sa rozhodnete pre naprogramované riešenie na mieru, očakávajte, že pri SEO bude potrebné množstvo komunikácie s developermi, aby na vašom webe spravili zmeny, ktoré si bude SEO vyžadovať.
Nezabudnite na rýchlosť webu, UX a Core Web Vitals
Váš eshop by tiež mal byť dostatočne rýchly a mal by ponúknuť skvelý užívateľský zážitok (User experience – UX). Web by tiež mal prejsť testom Core Web Vitals (môžete si ho skúsiť tu: PageSpeedInsight).
Aj rýchlosti webu a Core Web Vitals sme sa venovali v našom SEO Checkliste, preto sa im v tomto článku nebudeme detailne venovať a ideme sa pustiť do zaujímavejších tém.
2. Zistite, čo ľudia vyhľadávajú a s akým zámerom
Na to, aby bol váš eshop na Google úspešný, potrebujete vedieť, čo ľudia na Google vyhľadávajú. Na Analýzu kľúčových slov môžete použiť viaceré nástroje – od našeptávačom, cez Google Adwords až po Ubersuggest.
Viac o tom, ako spraviť analýzu kľúčových slov si môžete prečítať v našom SEO Checkliste: Analýza kľúčových slov.
Pri analýze kľúčových slov pre eshop je extrémne dôležité premýšľať nad zámerom (search intent), s akým jednotlivé kľúčové slová ľudia vyhľadávajú.
Z pohľadu SEO rozlišujeme tri základné typy vyhľadávacieho zámeru:
- Informačný – ľudia vyhľadávajú kľúčové slovo s cieľom ZISTIŤ informáciu (napr. kľúčové slovo futbalové výsledky)
- Navigačný – ľudia vyhľadávajú kľúčové slovo s cieľom PRÍSŤ na konkrétnu webovú stránku, no nevedia jej presnú URL adresu (napr. kľúčové slovo Facebook prihlásenie)
- Transakčný – ľudia vyhľadávajú kľúčové slovo s cieľom KÚPIŤ produkt alebo službu (napr. kľúčové slovo kúpiť notebook)
Transakčné kľúčové slová = zlatá baňa pre eshopy
Keďže hlavným cieľom vášho eshopu je predať produkty zákazníkom, je jasné, že by ste sa z pohľadu SEO mali zamerať na transakčné kľúčové slová. Tie do Google zákazníci píšu vtedy, keď sú pripravení nakúpiť.
Ako však transakčné kľúčové slová identifikovať?
Transakčné kľúčové slová často obsahujú slovo, ktoré sa priamo týka kúpy, ako napr.: kúpiť, kúpa, na predaj, predaj, najlepšia kúpa, lacné, najlacnejšie, najlepšia cena a pod.
Transakčné kľúčové slová tiež majú obvykle vysokú metriku CPC (cost per click/cena za klik), nakoľko PPC špecialisti mnohé z nich už objavili a zistili, že prinášajú ich klientom zisk, a tak sú za jeden klik ochotní zaplatiť vysokú sumu.
Takže keď robíte SEO pre eshop, snažte sa identifikovať čo najviac transakčných kľúčových slov a zamerať na ne podstránky a kategórie.
Avšak nezanevrite ani na informačné kľúčové slová.
Na informačné kľúčové slová môžete zamerať blogové články. A hoci ich ľudia nepíšu do vyhľadávania s cieľom nakúpiť, dostanete ich na váš eshop a prvý krát uvidia vašu značku.
A neskôr keď už budú pripravení nakúpiť, budú už váš eshop poznať, čím zvýšite svoje šance na to, aby na ňom nakúpili.
Keď potenciálny zákazník vo vyhľadávaní klikne na informačné kľúčové slovo a dostane sa na váš eshop, môže to predstavovať jeho prvý krok v dlhom nákupnom cykle.
A preto, hoci sú transakčné kľúčové slová nevyhnutné pre úspech vášho eshopu na Google, rozumne venujte svoju pozornosť aj informačným kľúčovým slovám.
Experimentujte – spustite najprv Google Ads
Hoci je tento článok o SEO pre eshopy a nie o PPC, Google Ads môžu úspechu v SEO výrazne dopomôcť.
A to takým spôsobom, že vám môžu poskytnúť vitálne dáta ohľadom kľúčových slov. Preto experimentujte a ešte pred tým, než sa na eshope pustíte do SEO, spustite na ňom najprv Google Ads kampane, aby ste videli, ktoré kľúčové slová vám prinášajú najlepšie výsledky.
Ak na vašom eshope už v minulosti bežali Google Ads kampane, máte k dispozícii úžasné dáta, ktoré môžu raz a navždy zmeniť profitabilitu vášho internetového obchodu. Zistite, ktoré kľúčové slová boli v kampani najúspešnejšie.
Následne tieto kľúčové slová zamerajte aj cez SEO.
3. Pripravte na eshope vstupné stránky z Google
Teraz už viete, čo ľudia na Google vyhľadávajú a s akým zámerom. Teraz ich potrebujete dostať na váš eshop. Na to im potrebujete pripraviť vstupné stránky, t.j. stránky, ktoré budú optimalizované na zistené kľúčové slová a ktoré sa na dané slová zobrazia na Google a privedú zákazníka na váš eshop.
Nezabudnite však na jednu dôležitú vec, ktorú sme spomenuli už v SEO Checkliste:
Jedná stránka = jedno kľúčové slovo.
Čo môže byť vstupnou stránkou eshopu?
Hlavnou vstupnou stránkou vášho eshopu bude domovská stránka. Je to najautoritatívnejšia a najsilnejšia stránka vášho webu, na ktorú (obvykle) smeruje najviac spätných odkazov. Takže na vaše najhlavnejšie a najrelevantnejšie kľúčové slovo optimalizujte práve domovskú stránku.
Ďalšími vstupnými stránkami budú kategórie produktov. Pri tvorbe kategórií pre eshop by ste mali zohľadniť analýzu kľúčových slov a vytvoriť kategórie, ktoré zodpovedajú kľúčovým slovám. Snažte sa vytvoriť čo najviac relevantných kategórii (tzv. keyword pages), ktoré budú sedieť na kľúčové slová.
Vstupnou stránkou môžu byť aj stránky s tagmi (značkami, štítkami) produktov. Vytvorte tagy, ktoré zodpovedajú kľúčovým slovám, priraďte ich k produktom, a stránky tagov optimalizujte.
Blogové články sú posledným typom hlavných vstupných stránok. Tvorte zaujímavý podporný obsah (recenzie, testy) do blogu, ktorý vnútorným prelinkovaním poprepájate s ďalšími vstupnými stránkami.
Nespomenuli sme stránky produktov, a to preto, že obvykle stránky produktov NIE SÚ vhodnými vstupnými stránkami. Je to tak preto, že v produktoch sa zvyčajne nachádza veľmi krátky obsah, a ak máte veľa podobných produktov, tak vám v produktoch vznikajú duplicity.
Takže stránky produktov nepovažujeme za vhodné vstupné stránky – miesto toho sa snažte podobné typy produktov združovať do kategórií a do stránok tagov, a následne až tie optimalizujte.
Dajte si však pozor na kanibalizáciu kľúčových slov – t.j. aby ste na jedno kľúčové slovo nemali optimalizovaných viacero vstupných stránok.
Optimalizujte vstupné stránky, vytvorte kvalitný obsah
Všetky vstupné stránky by ste mali optimalizovať a nastaviť na nich on-page SEO. V tomto článku nebudeme on-page SEO detailne rozoberať, nakoľko sme sa mu venovali v našom SEO Checkliste: On Page SEO.
Skrátene, mali by ste na vstupných stránkach:
- vytvoriť kvalitný obsah
- upraviť Title Tag
- upraviť Meta Description
- nastaviť Alt Tagy na obrázkoch
- optimalizovať štruktúru textu a nadpisy
Ak máte veľký eshop s tisíckami produktov, budete mať na ňom viac než stovky vstupných stránok. Optimalizovať každú z nich individuálne by zabralo množstvo času. Preto môžete tvorbu niektorých on-page nastavení zautomatizovať a napr. dopĺňať Title Tag a Meta Description automaticky.
Aby vám nevznikal duplicitný obsah, použite premenné.
Ako by mohol vyzerať Title Tag a Meta Description vstupnej stránke eshopu?
Title Tagy vstupných stránok (v tomto prípade kategórií) by ste mohli mať nastavené napr. takto:
%Názov kategórie% na predaj | %Názov eshopu%
Podobne Meta Description by ste mohli nastaviť takto:
Objednajte si %Názov kategórie% na %Názov eshopu%. Tovar skladom. Expresné doručenie. Doprava zadarmo.
Do najdôležitejších vstupných stránok taktiež vytvorte čo najkvalitnejší obsah. Pre kategórie produktov to znamená, aby ste vytvorili popisy kategórií. Nepíšte však obsah len preto, „aby tam nejaký bol“.
Obsah musí byť hodnotný a prínosný pre užívateľov. Ak máte pocit, že niektoré vety neponúkajú čitateľom žiadnu pridanú hodnotu, vymažte ich.
Podporte vstupné stránky spätnými odkazmi
Spätné odkazy majú pri SEO nezastupiteľnú úlohu, nakoľko určujú autoritu stránok.
Ak nedokážete niektorú zo vstupných stránok eshopu dostať na Google na prvú stranu ani potom, čo ste ju perfektne optimalizovali z pohľadu technického a on-page SEO, získajte na ňu spätné odkazy.
Aj linkbuldingu sme sa venovali v našom SEO Checkliste: Off Page SEO, takže ďalšie informácie o tejto téme môžete nájsť tam.
Avšak získať spätné odkazy na kategórie produktov je extrémne náročné. Ak sa vám to podarí, super.
Ak s tým máte problém, a neviete nájsť nikoho, kto by vytvoril odkaz na kategórie produktov, môžete to obísť, a to takto:
Vytvorte obsah hodný spätného odkazu (linkable asset) na blogu. Na blogový článok ľudia odkážu skôr než na kategóriu produktov. Následne z blogového článku odkážte vnútorným prelinkovaním na kategóriu produktu, ktorú chcete odkazmi podporiť.
Takže ak sa vám podarilo získať spätné odkazy na blogový článok, pomocou vnútorného prelinkovania môžete preniesť silu týchto spätných odkazov na cieľové stránky kategórii.
Záver
Verím, že vám tento návod pomôže so SEO pre váš eshop a že sa vám úspešne podarí začať s optimalizáciou vášho obchodu pre vyhľadávače a so zvyšovaním organickej návštevnosti.
Potrebujete podariť ohľadom SEO pre váš eshop? Napíšte mi správu na konzultacie@soesense.sk, alebo ma kontaktujte telefonicky a ja vám rád pomôžem.
Ďalšie čítanie: Ako sme zvýšili návštevnosť eshopu na eshop-rychlo o 862,5 %