Blog

Prečo Google neindexuje Váš web?

Nezobrazujú sa vaše stránky na Google? Pravdepodobne za to môže jeden z týchto dôvodov.

Poďme na to.

V poslednej dobe sa často stretávam s tým, že správcovia webov majú problém zaindexovať svoje webové stránky (t.j. zabezpečiť, aby sa zobrazovali na Google).

Často krát to býva prípad hlavne nových webových stránok. V tomto článku sa pozrieme na dôvody, prečo sa to môže stať.

V prvom rade si musíme situáciu neindexovania stránok rozdeliť na dva možné scenáre:

  1. Google nevie nezaindexované stránky na webe nájsť
  2. Google stránky objaví, no nezaindexuje

Poďme sa detailnejšie pozrieť na obe možnosti.

Google nevie nezaindexované stránky na webe nájsť.

Toto je prípad, kedy sa stránky v Google Search Console vôbec neobjavia v sekcii Index -> Pokrytie. To znamená, že Google dané stránky vôbec neobjavil a nebol na nich, kvôli čomu ich ani nemohol indexovať.

Preto sa v prvom rade sa uistite, že vaša webstránka je pre Google dostupná a že Google vie všetky podstránky na webe nájsť. To znamená, že jednotlivé stránky sú dostupné skrz štruktúru webu, navigačné menu, interné prelinkovanie či sitemapu (ktorú ste odoslali cez Search Console). Viac o tom, ako odoslať sitemapu do Search Console, či vytvoriť účet v Search Console, si môžete prečítať v našom SEO Checkliste.

Tiež sa uistite, že neblokujete Googlebotovi prístup na niektoré stránky na webe cez Robots.txt, alebo či nemáte nastavenú značku noindex na jednotlivých stránkach.

Riešenie

Zvoľte štruktúru webu tak, aby sa Googlebot nasledovaním linkov na webe dokázal dostať na všetky stránky, ktoré si želáte zaindexovať. Zahrňte dané stránky do sitemapy. Neblokujte stránky, ktoré chcete indexovať cez robots.txt alebo značku noindex.

Google stránky objavil, ale nezaindexoval

Táto situácia je zložitejšia.

Google vie všetky podstránky, ktoré chcete zaindexovať, na webe nájsť, no neindexuje ich. Stránky svietia v Search Console v sekcii Index -> Pokrytie ako Objavené – momentálne nie je v indexe.

Neindexované stránky - Google Search Console - Seosense.sk
Neindexované stránky – Google Search Console

To znamená, že Google vaše stránky objavil, no rozhodol sa ich zatiaľ neindexovať. Kým Google stránky zaindexuje, obvykle to nejakú dobu trvá, takže treba byť trpezlivý.

Ak však daný problém pretrváva dlhodobo a ani po niekoľkých mesiacoch Google objavené stránky na vašom webe nezaindexoval, hlavným dôvodom môže byť, že Google nepovažuje dané stránky za dostatočne hodnotné na to, aby ich zahrnul do indexu.

Aké môžu byť dôvody, že Google nezahrnul vaše stránky do indexu?

  1. Web nie je mobile friendly
  2. Web nie je user friendly
  3. Pomalá rýchlosť webu
  4. „Thin content“ – na stránke sa nachádza minimum obsahu
  5. Google nevie obsah na stránke prečítať
  6. Stránka nie je ničím unikátna a jedinečná
  7. Na stránke sa nachádza veľa duplicitného obsahu
  8. Nedostatočne komunikujete svoju expertízu v zmysle EAT (expertise, authoritativeness and trustworthiness)
  9. Web nemá žiadne spätné odkazy

1. Web nie je mobile friendly

Pre nové weby Google využíva Mobile first indexing. To znamená, že pre indexovanie Google primárne využíva mobilnú verziu vašich stránok. Preto sa uistite, že je váš web responzívny a že spĺňa mobile friendly test.

2. Web nie je užívateľsky prívetivý

Hovorí sa, že čo je dobre pre používateľa, je dobré aj pre Google. Preto sa snažte vytvoriť webstránku, ktorá je užívateľsky čo najviac prívetivá. Google nechce, aby užívatelia trávili na webe veľa času tým, že sa snažia zorientovať, čo sa kde na webe nachádza. Navrhnite si webstránku (vrátane navigácie) tak, aby užívatelia rýchlo a jednoducho našli to, čo na vašom hľadajú a aby im nič nebránilo vo vykonávaní želaných akcií, ako sú konverzie.

3. Pomalá rýchlosť webu

Rýchlosť webu a uívateľská prívetivosť spolu úzko súvisia.

Nikto z nás predsa netrávi rád veľa času na stránke, ktorej trvá strašne dlho, kým sa načíta. Google používa rýchlosť webu ako priamy faktor, ktorý ovplyvňuje pozície webu vo vyhľadávaní. Takže ak je váš web extrémne pomalý (predovšetkým jeho mobilná verzia), nečudujte sa, že ho Google nechce zaindexovať.

4. „Thin content“ – na stránke sa nachádza minimum obsahu

Obsah je jedným z najdôležitejších aspektov SEO. Dôvodom, prečo vám Google nechce zaindexovať stranku, môže byť aj to, že na cieľovej stránke (tá, ktorú sa pokúšate zaindexovať) je veľmi malé množstvo obsahu. Google ju tak nepovažuje za tak hodnotnú, aby mu stála za to, aby ju vložil do indexu.

5. Google nevie obsah na stránke prečítať

Ďalší problém, ktorý môže spôsobiť neindexáciu, je, ked Google obsah na cieľovej stránke nevie prečítať, kvôli tomu, že sa text nachádza v obrázkoch či iframoch. Uistite sa, že všetok text, ktorý na stránke máte, sa nachádza v html.

6. Stránka nie je ničím unikátna a jedinečná

V rámci content marketingu sa vždy snažte produkovať kvalitný obsah. Pokiaľ sa na cieľovej stránke nenachádza kvalitný obsah a stránka tak nie je ničím jedinečná a unikátna, môže sa stať, že sa Google rozhodne, že stránka nie je dostatočne hodnotná na to, aby ju zaradil do svojho indexu.

7. Veľa duplicitného obsahu

Nie je žiadne tajomstvo, že Google nemá rád duplicitný obsah. Takže ak sa na vašej cieľovej stránke nachádza duplicitný obsah – či už z iných častí vášho webu, alebo skopírovaný od konkurencie (či len preložený článok z cudzieho jazyka) – Google to rozozná a nemusí stránku zaindexovať. A ak ju aj zaindexuje, nemusí ju vo vyhľadávaní vôbec dobre umiestňovať.

8. Nedostatočne komunikujete svoju expertízu v zmysle EAT (expertise, authoritativeness and trustworthiness)

Ďalším faktorom môže byť, že nedostatočne komunikujete svoju expertízu v zmysle E-A-T (expertise, authoritativeness and trustworthiness).

Google sa snaží rozlíšiť kvalitné stránky od menej kvalitných, aby vo výsledkoch vyhľadávania zobrazoval predovšetkým kvalitné a relevantné zdroje. Toto môže byť problém predovšetkým pre webstránky, kde je kľúčové, aby bol obsah na webe napísaný expertom v danej oblasti – medicína, právo, financie…

Takže ak svoju expertízu v článkoch dostatočne dobre cez web neodkomunikujete (neuvediete autora, neuvediete zdroje, zmienky o autorovi sa nenachádzajú na žiadnych iných weboch a pod.) – alebo nebodaj nie je váš obsah vôbec napísaný expertom z danej oblasti, Google môže vašu stránku považovať za nekvalitnú, a nemusí ju vôbec zaindexovať.

9. Web nemá žiadne spätné odkazy

A ten najdôležitejší faktor na koniec.

Ak chcete na Google preraziť, potrebujete získať relevantné spätné odkazy. Takže ak má váš web nulovú autoritu a neodkazujú naň absolútne žiadne iné weby, ani sa nečudujte, že mu Google nevenuje dostatočnú pozornosť a neindexuje jeho stránky.

Riešenie

Aby sme to stručne zhrnuli.

Ak chcete, aby objavené stránky Google zaindexoval, uistite sa, že sú v poriadku z pohľadu technického SEO a UX.

Zabezpečte, aby sa na nich nachádzal dostatok kvalitného, unikátneho a jedinečného obsahu, ktorý Google bude schopný prečítať.

Ak ste v oblasti, kde sa pri tvorbe obsahu kladie vysoký dôraz na expertízu (medicína, právo, financie..), usitite sa, že obsah na webe je písaný skutočným expertom

A na koniec, získajte relevantné spätné odkazy pre posilnenie autority webu.

Držím palce.

Páči sa vám tento článok? Zdieľajte ho s kolegami a priateľmi!

Autor

Ing. Matej Šuľan - SEO Konzultant
Ing. Matej Šuľan
SEO Konzultant

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *